Janus Kodal
Gyldendal.dk         
Forfatteren
Bøger
Sort/Hvid+ 
Schnelltrocknende Fluid Aktion 
Sabotage V-VIII 
Sabotage 
Tokyo 
Hovedbanen og andre impulskøb 
Seks suiter 
I provinsen 
Fyrsten Zibebes bekendelse 
ingentings mestre 
Antologi 
Redaktion
Søstre
Arkiv
Kontakt



Til forsiden
Hovedbanen og andre impulskøb

"Der er grund til at notere sig, at der er tale om en kursændring i Kodals forfatterskab, hvor de totalt nihilistiske og travesterende takter fra de sidste par værker er afløst af digte, hvor livsfølelsen er intens og positiv, og hvor de litteraturhistoriske rødder ikke er til at tage fejl af." - Peter Stein Larsen, Kristeligt Dagblad



"Det regner tæt i Janus Kodals seneste digtbog, og stemningen slås an uden mange omsvøb i hans københavner-impressioner, der har både Hovedbanegården, Assistens og værtshuset Det Rene Glas som scener" - Jørgen Johansen, Berlingske




"Digtet med stort D præsenteres i Hovedbanen og andre impulskøb som et rum med flere funktioner. På den ene side er det en privat skueplads og et laboratorium til selvundersøgelse, men på den anden side er det også en friplads – et fundamentalt åbent og demokratisk sted, et rum med vægge man så at sige selv kan male.
Hovedbanen er, som navnet lægger op til, fyldt med ankomster og afgange, og som sådan en vemodig og symbolsk realistisk (hvis ikke det lyder alt for pleonastisk og fortænkt) om end måske ikke helt let tilgængelig, ambitiøs digtsamling. Men dermed ikke sagt at man partout skal læse den ti gange for at kunne begribe den. Jeg synes der er masser af flotte, umiddelbare sansninger i bogen, ja, et ”Overbud af indtryk”. Allerede da jeg første gang læste den direkte henvisning til Hammershøi i De høje vinduer syntes jeg det gav god mening, Janus Kodals tone i denne samling er ikke ulig den smukke melankoli i Hammershøis malerier af indendørs rum." - Martin Johs. Møller, martinjm.blogspot.com



"Nogle af de anmeldelser, som der har været af Hovedbanen og andre impulskøb, har talt om ekspressionisme, Tom Kristensen o.a., men man kunne med ligeså god ret tale om surrealisme. Eller måske mere præcist en blanding mellem Gustaf Munch-Petersen, Ole Sarvig og Henrik Have. Men i form af en nøgtern surrealisme. Nøgtern, fordi man ingen overbygning fornemmer overhovedet, fx en Gud, som hos Sarvig eller den sene Have. Det gør, at disse digte både føles varme og uhyggeligt distinkte på samme tid. Kodal har skrevet en uudgrundelig og højest egensindig digtsamling. Og sådanne vil denne anmelder gerne læse flere af i fremtiden." - Stefan Kjerkegaard, Sentura



"Undervejs er vi sammen med digteren i en verden fyldt af sperm, skraldespande, fluer, fedt og lavendler med undergangsduft. I digtet 'Rundtenom' forsøger digteren at komme fri af alt dette med denne bøn: "Giv mig en rundtenom/ og et verbum/ at gøre godt med./ Stik mig en offerplads til vanerne./ Stryg suppe og søbemad fra menuen/ gaffel og kniv er uværdige instrumenter/ skeen et mordvåben". Man leder længe forgæves efter lyset i Janus Kodals digtsamling. Men er man ikke mørkeræd, så giver denne bog læseren en sælsom opløftelse." - Ole Møller, Flensborg Avis



"Især digtene, som udspiller sig omkring Nørrebro og omegn, hvor der drikkes 'glemmevand' i bajerlyset, løfter sig op på et særegent niveau." - Jacob Ørsted, Ekstra Bladet